MODUL TUGASAN
SEJARAH KERTAS 3
TEMA
UMUM: Kemunculan dan
Perkembangan Nasionalisme
Nasionalisme di Malaysia
berakar umbi daripada gerakan penentangan pemimpin tempatan terhadap campur
tangan British dalam urusan pentadbiran negeri-negeri di Tanah Melayu, Sabah
dan Sarawak.
MODUL
TUGASAN KERTAS 3 (1249/3) SEJARAH SPM 2015
Maksud
nasionalisme
Nasionalisme
bermaksud perasaan cinta akan bangsa dan negara yang membawa kepada gerakan
membebaskan tanah air. Nasionalisme tidak terhad kepada pembebasan kuasa
politik sahaja tetapi juga pembebasan daripada cengkaman ekonomi dan kebudayaan
asing.
Latar
belakang nasionalisme
Gerakan nasionalisme merupakan usaha
masyarakat tempatan menentang apa sahaja
bentuk tekanan atau penjajahan terhadap mereka oleh kuasa luar. Penentangan ini
didorong oleh hasrat untuk membebaskan negara mereka daripada kuasa penjajah.
Di Malaysia, penentangan terhadap British telah dilakukan oleh pemimpin dan
rakyat tempatan sejak abad ke-19. Gerakan nasionalisme secara menyeluruh pula
telah bermula pada awal abad ke-20.
Latar belakang penentangan
Gerakan pemimpin
tempatan ini telah berlaku pada awal kedatangan British ke Malaysia. Gerakan
ini merupakan reaksi spontan masyarakat tempatan untuk menjaga kepentingan
mereka daripada dicerobohi dan dikuasai oleh orang luar. Antara tokoh tempatan yang bangkit ialah
Penghulu Dol Said, Dato’ Maharaja Lela, Tok Janggut, Rentap dan Mat Salleh.
Faktor
atau sebab-sebab kebangkitan pemimpin tempatan menentang British.
Dasar penaklukan British.
Dasar penaklukan
British adalah bertujuan untuk mengukuhkan kedudukan politiknya di Tanah
Melayu. Oleh itu penguasaan politik menjadi luas dan penduduk akan terikat
dengan perintah dan peraturannya. Keadaan ini akan memudahkan British berkuasa
tanpa halangan daripada banyak pihak. Pembesar berasa tergugat dengan dasar
peluasan kuasa British seperti Naning
dipaksa menjadi jajahan takluk British dan
dipaksa membayar ufti.
Eksploitasi terhadap ekonomi
tempatan.
British berhasrat
menguasai ekonomi tempatan untuk kepentingan mereka sendiri dengan membuat
perjanjian dengan pemimpin tempatan.
Perjanjian ini bertujuan untuk membenarkan saudagar Negeri-Negeri Selat
menjalankan aktiviti perlombongan dan perdagangan bijih timah. Keadaan ini menyebabkan kemarahan penduduk tempatan.
Pelaksanaan pentadbiran
British terhadap masyarakat tempatan.
British telah
melaksanakan sistem pentadbiran Barat dan juga memaksa penduduk tempatan supaya
mengguna pakai sistem tersebut. British
memperkenalkan pelbagai jenis cukai, undang-undang dan peraturan tanah yang
membebankan penduduk tempatan. Keadaan ini telah menyebabkan penduduk menentang peraturan yang dikenakan
seperti di Terengganu iaitu setiap tanah yang dibuka mesti mendapat izin dan
dikenakan cukai oleh British. Peraturan ini telah bercanggah dengan amalan
tradisi mereka sebelum ini.
Campur Tangan British dalam
adat resam tempatan
British juga
mencampuri urusan dan adat resam tempatan orang Melayu serta memaksa mereka
menerima nilai-nilai British yang bertentangan dengan budaya . Ini telah
membangkitkan kemarahan penduduk tempatan,
contohnya J.W.W. Birch yang memaksa penduduk tempatan menerima
nilai-nilai British yang berbeza dengan
budaya masyarakat tempatan. Misalnya di Perak J.W.W Birch telah campur tangan
dalam amalan menggunakan orang suruhan.
Pembesar tempatan kehilangan
kuasa dan pengaruh.
Pemimpin tempatan kehilangan kuasa dan pengaruh
pentadbiran di kawasan mereka akibat daripada penjajahan British. Perlantikan
pembesar tempatan oleh sultan telah memberi
kuasa kepada mereka untuk menjaga hal ehwal daerahnya, seperti soal pentadbiran, perundangan,
ekonomi dan sosial. Penjajahan British terhadap daerah mereka menyebabkan
pemimpin tempatan kehilangan kuasa. Keadaan ini menyebabkan rasa tidak puas
hati dalam kalangan pemimpin tempatan yang mendorong mereka menentang British.
Kesulitan / Kesusahan
penduduk tempatan
Perubahan yang
dibuat oleh British telah membebankan penduduk tempatan dan telah menyebabkan
rakyat tidak bebas dan menentang British . Contohnya beban cukai yang
menyusahkan dan layanan kasar pegawai British
Faktor
pemangkin nasionalisme sebelum Perang Dunia Kedua
Pengenalan sistem politik
Barat
British
telah meletakkan seorang Residen yang mengambil alih pentadbiran negeri
daripada pembesar tempatan. Pembesar
tempatan diberikan pencen dan digantikan oleh pegawai British. Kesan
daripada perubahan ini telah menjatuhkan
maruah orang tempatan dan mencabar
sistem pentadbiran tempatan dan amalan tradisi. Keadaan ini telah membangkitkan
kebencian penduduk terhadap British.
Perkembangan sistem
pendidikan
Sistem
pendidikan telah melahirkan golongan intelek Melayu yang mampu berfikir tentang
kemajuan bangsa dan menggunakan idea baru untuk memajukan diri dan menolak
penjajahan British. Mereka menyedari
perlunya sumbangan tenaga dan fikiran mereka untuk menyedarkan bangsa
Melayu.
Dasar British dalam sistem
pentadbiran
Dasar British
dalam sistem pentadbiran telah menggalakkan sesiapa sahaja datang ke Tanah
Melayu untuk melabur, berniaga, berdagang, bekerja dan menetap di Tanah Melayu.
Keadaan ini telah menyebabkan ramai orang asing telah datang ke Tanah Melayu
dan menetap di sini. Kemasukan orang
asing yang berterusan telah meningkatkan jumlah imigran di Tanah Melayu.
Keadaan ini menimbulkan persaingan kepada penduduk tempatan kerana orang asing
menguasai bidang perlombongan, perladangan getah dan perniagaan. Orang Melayu kekal dengan pertanian padi yang
tidak dimajukan oleh British. British membuka bandar baru sebagai pusat
pentadbiran dan orang Melayu tetap tinggal di kampung-kampung dengan segala
kekurangan. Kemajuan ekonomi seperti perniagaan prasarana, elektrik, perkhidmatan pos, telefon, sekolah, hospital
telah meningkatkan taraf hidup di bandar.
Keadaan ini telah menjarakkan lagi jurang taraf hidup antara orang
tempatan di luar bandar dengan imigran dan penduduk lain di bandar. Dasar British telah memundurkan
lagi taraf hidup orang Melayu. Hal ini disedari oleh golongan intelek Melayu dan menjadikannya sebagai isu
gerakan nasionalisme.
Pendudukan Jepun
Pendudukan Jepun
juga menjadi pemangkin gerakan nasionalisme. Konsep Kawasan Kesemakmuran Asia
telah menekankan kebebasan negara-negara Asia untuk menentukan kemajuan
masing-masing dan meningkatkan persaudaraan dalam kalangan negara tersebut.
Jepun telah menggalakkan orang tempatan bekerjasama dengannya dan berjanji
untuk memerdekakan Tanah Melayu.
Kesengsaraan hidup akibat kekurangan makanan, ubat-ubatan serta
kekejaman pentadbiran Jepun menyebabkan penduduk Tanah Melayu membenci
penjajahan oleh kuasa Barat atau Timur. Semua penjajah tetap zalim dan menekan
kehidupan orang tempatan. Kesannya, apabila British memperkenalkan Malayan
Union pada tahun 1946 ianya telah ditentang oleh orang Melayu sebab mereka
tidak mahu dijajah oleh sesiapa pun.
Penguasaan Parti Komunis
Malaya (PKM)
Penguasaan Parti
Komunis Malaya selama 14 hari pada tahun 1945 telah membangkitkan semangat
menentang penjajah. PKM menguasai balai-balai polis dan memerintah dengan
kejam. Mereka membunuh dan menangkap
sesiapa sahaja yang dianggap penyokong Jepun dan gerakan ini mencetuskan
konflik perkauman. Banyak orang Melayu
terbunuh, rumah dibakar oleh anggota PKM. Serangan mereka telah dibalas oleh
orang Melayu di Perak, Johor , Negeri Sembilan dan Pahang .
Kemunculan mesin cetak
Kemunculan mesin
cetak telah memberikan kesan kepada penyebaran ilmu pengetahuan dan mendorong
kepada penentangan terhadap British melalui buku, akhbar, majalah, kitab agama
dan lain-lain. Justeru, idea menentang penjajah dapat disebarkan.
Gerakan
Pan-Islamisme Sedunia
Gerakan Pan-Islamisme Sedunia
memberi kesan terhadap kesedaran semangat kebangsaan. Gerakan ini merupakan
gerakan intelektual Islam seluruh dunia untuk membangkitkan pemahaman yang
lebih progresif terhadap Islam. Gerakan
ini bertujuan untuk menentang penjajahan Barat ke atas negara-negara
Islam. Gerakan ini didokong oleh pelajar
Islam dari seluruh negara. Gerakan reformis Islam oleh Syed Muhammad Abduh,
pensyarah di Universiti al-Azhar, Mesir telah tersebar luas. Dalam tulisannya, beliau memberikan kupasan
bahawa Islam ialah cara hidup yang menekankan kepentingan dunia dan akhirat di
samping Islam juga mendorong umatnya menuju kejayaan. Tulisannya disebarkan
dalam majalah al-Manar. Gerakan Wahabi yang berlaku di Arab Saudi juga mendesak
matlamat yang sama.
Kesedaran Politik Serantau
Kesedaran politik
serantau seperti di Indonesia yang rapat dengan Tanah Melayu dari segi geografi
dan budaya telah mempengaruhi gerakan nasionalisme di Tanah Melayu. Kesedaran politik dan pendidikan Indonesia
yang lebih matang telah melahirkan ramai golongan intelektual. Penulis yang
hebat telah menghasilkan karya yang menjadi bacaan masyarakat di Tanah Melayu.
Idea kebebasan politik dan penentangan terhadap penjajahan telah tersebar luas
dan dihayati oleh penduduk tempatan. Kemasukan orang Indonesia ke Tanah Melayu
memudahkan penerimaan unsur kegiatan nasionalisme Indonesia di Tanah Melayu.
Penentangan di Tanah Melayu
Penentangan
oleh Dol Said di Naning
Penentangan oleh
Dol Said di Naning adalah yang paling awal berlaku di Tanah Melayu, iaitu
antara tahun 1831-1833. Beliau menentang
British kerana tidak bersetuju dengan tindakan British meletakkan Naning
sebagai sebahagian wilayah mereka yang menjadi takluknya. Penghulu Dol Said mengingkari arahan British
supaya Naning menghantar satu per sepuluh hasilnya sebagai ufti kepada negeri
Melaka. Akibatnya, British telah
menghantar tenteranya untuk menakluk Naning pada tahun 1831 dan pasukan British
ini telah ditentang oleh Penghulu Dol Said.
Beliau yang mendapat bantuan ketenteraan daripada Yam Tuan Ali dari
Rembau, Syed Shaban, Penghulu Remai dan Rechat, Dato’ Kelana Sungai Ujong serta
Penghulu Gemencheh telah berjaya mengalahkan 150 orang tentera British pimpinan
Kapten Wyllie yang berusaha untuk menawan Taboh yang terletak dalam daerah
Naning. Pada akhir tahun 1832, British
dengan 1200 orang tentera sekali lagi menyerang Naning. Pada kali ini Penghulu Dol Said dan
pengikut-pengikutnya tidak dibantu oleh sesiapa pun. Pasukan British berjaya mengalahkan tentera
Penghulu Dol Said. Penghulu Dol Said
terpaksa menyerah diri dan dibawa ke Melaka.
Penentangan
Dato’ Maharaja Lela di Perak
Di Perak,
penguasaan British yang didalangi oleh J.W.W. Birch telah ditentang oleh orang
tempatan yang dipimpin oleh Dato’ Maharaja Lela. Penentangan itu berlaku secara bersatu oleh
semua pembesar dan sultan. Penentangan
penduduk tempatan di Perak terhadap British adalah kerana Residen memungkiri
fungsinya sebagai penasihat seperti yang termaktub dalam Perjanjian Pangkor
1874. Para pembesar menolak sistem cukai
yang menghapuskan hak mereka. Para pembesar menolak campur tangan British dalam
adat resam dan hal ehwal tempatan. J.W.W
Birch tidak menghormati sistem sosial tempatan dan tidak tahu berbahasa
Melayu. Perjanjian Pangkor
ditandatangani oleh Sultan Abdullah dan Sir Andrew Clarke pada 20 Januari
1874. Bantahan terbuka oleh Sultan
Abdullah, Dato’ Maharaja Lela dan pembesar Melayu Perak yang lain terhadap
campur tangan British. Dato’ Maharaja Lela membuat kubu di Pasir Salak pada
Februari 1875. Mesyuarat antara Dato’
Maharaja Lela dengan pembesar-pembesar Melayu di Durian Sebatang menentang
undang-undang British. Dato’ Maharaja
Lela bersetuju mengambil tanggungjawab membunuh J.W.W. Birch selepas
bermesyuarat dengan Sultan Abdullah dan para pembesar lain di Belanja. Sultan
Abdullah memberitahu Sultan Ismail tentang rancangan tersebut pada 12 September
1875. Walaupun Dato’ Maharaja Lela
melakukan penentangan terhadap British, namun Sultan Abdullah terpaksa
menyerahkan Perak kepada British, namun Sultan Abdullah terpaksa menyerahkan
Perak kepada British. Mat Arshad, orang suruhan British, dibunuh oleh penduduk
tempatan semasa menampal poster cukai di Pasir Salak pada 31 Oktober 1875. Pembunuhan J.W.W Birch oleh Seputum, Pandak
Lam, dan lain-lain lagi atas arahan Dato’ Maharaja Lela di Sungai Perak, Pasir
Salak pada 2 November 1875. Pihak
British dengan 500 orang tenteranya melancarkan serangan terhadap Pasir Salak
dan kawasan-kawasan yang terlibat. Dato’ Maharaja Lela dan Dato’ Sagor
melibatkan diri ke Kota Lama pada 13 November 1876. Perbicaraan diadakan di Matang, Perak.
Hakimnya ialah Raja Idris manakala penasihatnya ialah Frank Swettenham. Dato’
Maharaja Lela bersama-sama Dato’ Sagor, Pandak Lam, Seputum dan Pandak Indut
dijatuhi hukuman gantung. Sultan Ismail dibuang negeri ke Johor. Sultan Abdullah,
Menteri Ngah Ibrahim, Syahbandar dan Laksamana pula dibuang negeri ke Pulau
Seychelles. Dengan itu, Perak dapat
dikuasai sepenuhnya oleh British pada 20 November 1877.
Penentangan
Yam Tuan Antah dan Dato’ Syahbandar Sungai Ujong di Negeri Sembilan
Di Negeri
Sembilan, penentangan oleh pembesar terhadap penguasaan British telah dilakukan
oleh Yam Tuan Antah Sri Menanti dan Dato’ Syahbandar Sungai Ujong, iaitu
Abdullah Tunggal. Kedua-duanya telah
menentang kemasukan British di Sungai Ujong.
Dato’ Syahbandar Sungai Ujong enggan menandatangani perjanjian dengan
British pada 21 April 1874. Dato’
Syahbandar juga menentang Dato’ Kelana Sungai Ujong iaitu Syed Abdul Rahman
yang mempelawa British untuk campur tangan dalam pertikaian mereka. Kedua-dua pemimpin tempatan berebut kawasan
sempadan untuk mengenakan cukai kepada pedagang bijih timah dari Negeri-Negeri
Selat. Dengan kerjasama British, Dato’
Kelana Syed berjaya mengalahkan Dato’ Syahbandar untuk menguasai Sungai Ujong dan Dato’
Syahbandar terpaksa berundur ke Selangor.
Pada November 1874, Dato’ Syahbandar kembali ke Sungai Ujong dan
menandatangani perjanjian dengan British.
Dato’ Syahbandar bersetuju meletakkan jawatan dan berhijrah ke
Singapura. Dengan itu, Dato’ Kelana Syed
Abdul Rahman dapat menguasai seluruh Sungai Ujong tetapi tertakluk di bawah
penguasaan British.
Penentangan
Dato’ Bahaman di Pahang
Di Pahang, pada
tahun 1888, beberapa orang pembesar telah bersatu melawan penguasaan
British. Apabila J.P. Rodgers dilantik
sebagai Residen Pahang yang pertama, Dato’ Bahaman telah menolak pelaksanaan
undang-undang British yang bertentangan dengan adat resam dan sistem politik
tempatan seperti sistem kehakiman, pemungutan hasil tanah, sistem cukai dan
penubuhan pasukan polis luar. Ini adalah
kerana undang-undang tersebut telah menghakis kuasa Dato’ Bahaman sebagai Orang
Kaya Setia Perkasa Pahlawan Semantan.
Dato’ Bahaman dan rakan-rakannya seperti Tok Gajah dan Imam Rasul telah
bersatu menentang British selama lima tahun.
Pada tahun 1890, Dato’ Bahaman menentang pembinaan Balai
Polis Lubuk Terua, kawasan pengaruhnya.
Pada tahun 1891, Dato’ Bahaman menyerang British kerana menangkap anak
buahnya. Pada tahun 1892, Dato’ Bahaman
menyerang dan menawan semula Lubuk Terua.
Pada tahun 1894, Dato’ Bahaman menyerang dan menguasai Kuala Tembeling
dan Jeram Ampai. Pada tahun 1895, akibat
tekanan British, Dato’ Bahaman berundur ke Kelantan.
Dato’ Bahaman dan rakan-rakannya mendapat perlindungan
daripada penduduk dan pembesar Terengganu dan Kelantan. Dato’ Bahaman menetap di hulu Kelantan
manakala Tok Gajah dan keluarganya menetap di Hulu Terengganu. Pada tahun 1896, Dato’ Bahaman berpindah ke
Bangkok dan diberikan perlindungan politik oleh Raja Chulalongkorn. Beliau menetap di Chieng Mai dan diberikan
wang sara hidup sebanyak 1000 baht dan meninggal dunia di sana.
Penentangan
Tok Janggut di Kelantan
Di Kelantan,
penentangan terhadap penjajahan British berlaku di Pasir Puteh apabila Sistem
Penasihat British diperkenalkan pada tahun 1910. British telah memaksa penduduk tempatan
menerima pakai sistem cukai yang diperkenalkan.
Tok Janggut membantah pelaksanaan sistem ini dan enggan membayar
cukai. Bantahannya tidak dilayan oleh
Pegawai Daerah Pasir Puteh. Sebaliknya, pihak polis telah diarahkan untuk
menangkap Tok Janggut tetapi mereka gagal. Pada tahun 1915, Engku Besar Jeram,
Tuan Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak serta rakyat tempatan bersetuju
menyerang Pasir Puteh dan mereka berjaya mendudukinya. Sebuah kerajaan telah
dibentuk dengan Engku Besar Jeram sebagai Raja, Tok Janggut sebagai Perdana
Menteri dan Che Ishak sebagai Pegawai Daerah. Dengan menggunakan nama Sultan
Kelantan, British telah membawa masuk pasukan tentera dari Negeri Selat dengan
Kapal Perang H.M.S Cadmus yang mendarat di Tumpat. Mereka memulakan serangan
pada bulan Mei 1915 di Saring. Serangan British yang tersusun dan penggunaan
senjatanya yang lebih moden telah melumpuhkan perjuangan Tok Janggut dan
pengikutnya. Tok Janggut malah telah terkorban dalam serangan itu dan mayatnya
diarak ke seluruh pekan Kota Bharu sebelum digantung di pasar dalam keadaan
kepala ke bawah dan kaki ke atas. Tindakan ini sebagai amaran kepada masyarakat
tempatan yang berani menentang British.
Penentangan
Haji Abdul Rahman Limbong di Terengganu
Di Terengganu,
Haji Abdul Rahman Limbong yang merupakan seorang ulama telah menentang British
kerana tidak berpuas hati dengan sistem cukai dan undang-undang tanah British
yang diperkenalkan kepada orang tempatan.
Pada bulan Julai dan Ogos 1922, Haji Abdul Rahman Limbong mengetuai
penduduk kampung membersihkan tanah di Kuala Telemong tanpa menghiraukan
peraturan tanah British. Kemudian, pada
bulan Mei 1925, kira-kira 300 orang penduduk kampung telah berkumpul dan membuka
tanah milik Tengku Nik Maimunah ibn Sultan Zainal Abidin III. Tanah itu meliputi kawasan dari Lubuk Batu
hingga Kampung Pelam. Hal ini
membimbangkan British, tetapi dengan jasa baik Tengku Nik Maimunah, mereka
dapat disuraikan. Kemarahan penduduk tempatan terhadap dasar British menyebabkan
mereka melancarkan penentangan bersenjata pada bulan Mei 1928. Kumpulan yang menyerang bangunan kerajaan di
Kuala Berang telah berjaya mendudukinya.
Kumpulan di Kuala Telemong pula telah bersiap sedia menunggu arahan
untuk menentang British.
Dengan menggunakan
kuasa dan nama Sultan Terengganu, British telah menghantar tiga orang pembesar
yang membawa perintah sultan untuk menawan semula Kuala Berang serta menangkap
dan memburu sesiapa sahaja yang menghalangnya.
Cara ini memudahkan British kerana rakyat Melayu tidak akan menderhaka
kepada sultan. Sepasukan polis seramai 25 orang telah menyerang Kuala Telemong
dan berjaya menumpaskan kebangkitan penduduk tempatan dengan mengorbankan
sebelas orang. Haji Ahman Rahman Limbong
pula telah diserang oleh 50 orang polis yang dibawa dari Singapura. Beliau berjaya ditahan dan dibuang negeri ke
Makkah.
Penentangan di Sarawak
Penentangan
oleh Linggir
James Brooke yang
digelar Raja Putih Sarawak pada tahun 1842 berusaha untuk menguasai beberapa
buah daerah pedalaman sehingga menimbulkan bantahan daripada pemimpin
tempatan. Mereka enggan menyerahkan
daerah mereka kepada James Brooke dan ini telah menyebabkan James Brooke
menyerang daerah-daerah tersebut.
Penentangan oleh Linggir, Rentap dan Syarif Masahor, sama coraknya. Linggir, iaitu pemimpin kaum Iban di Saribas
menentang penaklukan James Brooke pada tahun 1849 dengan menyerang kapal
Nemesis dekat Batang Lupar. Serangan ini
merupakan tindak balas terhadap langkah James Brooke dan Kapten Farquhar menghalang
pelayaran mereka di Sungai Saribas.
Bagaimanapun, Linggir dan pengikutnya tewas dalam petempuran tersebut
Penentangan
oleh Rentap
Rentap, pemimpin
Iban, menentang James Brooke pada tahun 1853 kerana bertindak menghapuskan
orang Iban di Sungai Skrang yang dianggap sebagai lanun. Rentap telah menyerang pasukan James Brooke
di Kubu Nanga Skrang bagi menghalang kezaliman James Brooke di daerah
tersebut. Rentap dan pengikutnya berjaya
mengusir James Brooke tetapi tentera James Brooke telah bertindak balas dengan
membakar kampung mereka. Rentap dan
pengikutnya berundur ke Bukit Sadok, namun, sekali lagi mereka diserang oleh
James Brooke. Tentera James Brooke
berjaya mengalahkan Rentap pada tahun 1861.
Rentap terpaksa berundur ke Ulu Sungai Entabai dan serangannya semakin
lemah.
Penentangan
oleh Syarif Masahor dan Datu Patinggi Abdul Gapur
Penentangan orang
Melayu di bawah pimpinan Syarif Masahor dan Datu Patinggi Abdul Gapur berlaku
kerana mereka menolak penguasaan James Brooke di wilayah mereka, iaitu di
Sungai Rajang pada tahun 1857. Hal ini
disebabkan mereka kehilangan kuasa memungut cukai dan pengaruh terhadap
penduduk tempatan. James Brooke telah
membina sebuah kubu di Kanowit. Syarif
Masahor telah menyerang kubu tersebut.
Beliau dan Datu Patinggi Abdul Gapur kemudian menyerang James Brooke di
Kuching. Bagaimanapun, tentangan mereka
gagal. Syarif Masahor melarikan diri ke
Brunei tetapi beliau diserahkan oleh Sultan Brunei kepada British di
Singapura. Datu Patinggi Abdul Gapur
melarikan diri ke Betawi tetapi beliau berjaya ditahan oleh Belanda dan
diserahkan kepada James Brooke.
Penentangan di Sabah
Penentangan
Mat Salleh di Sabah
Penentangan
terbesar di Sabah telah dilakukan oleh Mat Salleh. Beliau ialah pemerintah daerah Tambunan dan
Sungai Sugut. Namun, pihak SBUB
menduduki kawasan pengaruh Mat Salleh, malah mereka turut melaksanakan
sistem cukai dan surat perahu.
Pegawai-pegawai SBUB bersikap kasar kepada penduduk tempatan. Mat Salleh telah ke Sandakan untuk berbincang dengan SBUB pada tahun 1895,
tetapi tidak dilayan. Sebaliknya,
Gabenor Beaufort telah menyerang dan membakar kampungnya. Mat Salleh terpaksa melarikan diri. Pada tahun 1897, Mat Salleh dan pengikutnya
membuat serangan mengejut terhadap kubu SBUB
di Pulau Gaya. Ekoran itu, SBUB
menawarkan pelan damai kepada Mat Salleh, iaitu menyerahkan Tambunan
kepadanya. Namun, SBUB mungkir janji dan
hal ini menyebabkan Mat Salleh menyerang
kubu SBUB. Serangan ini dibalas oleh
pasukan tentera SBUB dengan menyerang kubu
Mat Salleh. Beliau akhirnya tewas dan
meninggal dunia pada 31 Januari 1900.
Bentuk / Cara Perjuangan Nasionalisme
Nasionalisme di Malaysia dilaksanakan dalam beberapa
bentuk seperti berbincang, bermesyuarat membuat bantahan, mengusir penjajah,
menyerang, pembesar dan rakyatnya berpakat, mengingkari arahan, enggan membayar
cukai.
Di daerah Naning, Penghulu Dol Said telah mengingkari
arahan British untuk menghantar satu per sepuluh hasilnya sebagai ufti kepada
negeri Melaka. Selain itu beliau mendapatkan bantuan ketenteraan daripada Yam
Tuan Ali dari Rembau, Syed Shaban, Penghulu Remai dan Rechat, Dato’ Kelana
Sungai Ujong serta Penghulu Gemencheh.
Di negeri Perak pula, Dato’ Maharaja Lela telah membuat
kubu di Pasir Salak pada Februari 1875.
Mesyuarat juga diadakan antara Dato’ Maharaja Lela dengan
pembesar-pembesar Melayu . Beliau telah bersetuju mengambil tanggungjawab
membunuh J.W.W. Birch. Penduduk tempatan telah membunuh Mat Arshad seorang
suruhan British. Manakala, Seputum,
Pandak Lam, dan lain-lain lagi membunuh J.W.W Birch atas arahan Dato’ Maharaja
Lela.
Di Negeri Sembilan pula, Dato’ Syahbandar Sungai Ujong
telah enggan menandatangani perjanjian dengan British. Dato’ Syahbandar
menentang Syed Abdul Rahman yang mempelawa British untuk campur tangan dalam
pertikaian mereka. Dato’ Syahbandar lalu
kembali ke Sungai Ujong dan menandatangani perjanjian dengan British. Akhirnya,
Dato Syahbandar bersetuju meletak jawatan dan berhijrah ke Singapura.
Di Kelantan pembesar Tok Janggut telah membantah
pelaksanaan sistem ini dan enggan membayar cukai. Beliau juga menyerang Pasir
Puteh dan mereka berjaya mendudukinya.
Di Sarawak pula, pemimpin seperti Linggir telah menyerang
kapal Nemesis (James Brooke dan Kapten Farquhar) dekat Batang Lupar. Rentap pula menyerang
pasukan James Brooke di Kubu Nanga Skrang
dan mengusir James Brooke. Pemimpin-pemimpin lain seperti Syarif Masahor
dan Datu Patinggi Abdul Gapur telah menyerang kubu James Brooke di Kanowit.
Mereka turut menyerang James Brooke di Kuching. Syarif Masahor melarikan diri
ke Brunei, manakala Datu Patinggi Abdul Gapur melarikan diri ke Betawi.
Di negeri Terengganu, Haji Abdul Rahman Limbong telah
mengetuai penduduk kampung untuk membersihkan tanah, lalu membuka tanah
milik Tengku Nik Maimunah.
Di negeri Sabah pembesar Mat Salleh telah berbincang
dengan Gabenor Beaufort di Sandakan tetapi tidak dilayan. Beliau telah
menyerang secara mengejut kubu SBUB di
Pulau Gaya. Beliau turut menyerang kubu SBUB
kerana SBUB mungkir janji terhadap tawaran pelan damai.
Di negeri Pahang pula, pembesar Dato Bahaman telah menolak pelaksanaan undang-undang British.
Beliau telah menentang British selama lima tahun dengan cara menentang
pembinaan Balai Polis Lubuk Terua. Beliau juga menyerang dan menawan semula Lubuk Terua, Kuala Tembeling,
Jeram Ampai.
Nasionalisme di Malaysia turut dilaksanakan dalam bentuk
menyebarkan idea / fahaman dan menggerakkan persatuan / pertubuhan.
Gerakan Islah telah menggunakan akhbar dan majalah
al-Imam, Neracha, Idaran Zaman, Pengasuh. Gerakan ini turut mengkritik raja dan
pembesar. Gerakan ini telah bergerak dengan baik di Negeri-Negeri Selat.
Gerakan Islah turut menubuhkan beberapa buah madrasah.
Kesatuan Melayu Singapura ditubuhkan untuk menjaga
kepentingan sosio-ekonomi penduduk Melayu Singapura penduduk. Kesatuan ini
telah mendesak British untuk menjaga kebajikan orang Melayu Singapura. Kesatuan
ini berjaya memperoleh sebuah kawasan
penempatan khas bagi orang Melayu.
Persatuan Sahabat Pena Malaya turut ditubuhkan untuk
menggalakkan ahlinya berkenal-kenal dan bertukar-tukar pendapat.
Persatuan Melayu Sarawak pula ditubuhkan untuk
mengeratkan perpaduan. Persatuan ini turut menghadiri Kongres Melayu 1940.
Mereka turut menggalakkan pendidikan, menjaga budaya dan maruah bangsa, dan
turut menegakkan ajaran agama Islam.
Kesatuan Melayu Muda telah ditubuhkan untuk bekerja
dengan Jepun untuk menghalau British. KMM telah menjadi badan propaganda Jepun dengan membeli Warta
Malaya untuk dijadikan alat propaganda anti-British. Mereka turut mengelilingi
Tanah Melayu untuk mencari sokongan. Kesatuan ini telah membuka cawangan KMM
bagi meluaskan propaganda menentang British. Akhirnya mereka turut menyediakan
kader-kader (tentera semut) untuk menentang British.
Kongres Melayu
telah diadakan pada tahun 1939 dan 1949). Kongres ini telah
membincangkan kemundunduran pendidikan, ekonomi dan layanan pilih kasih British
kepada anak negeri.
Akhir sekali, nasionalisme di Malaysia turut dilaksanakan
dalam bentuk menggunakan media massa,media cetak yang menyebarkan idea, fahaman
selain menggerakkan persatuan dan
pertubuhan.
Akhbar turut berperanan dalam nasionalisme dengan cara
menggunakan bahasa yang bernas, seperti dalam
Warta Malaya. Akhbar telah membangkitkan kesedaran untuk memajukan diri.
Selain itu, akhbar membangkitkan semangat bersatu-padu. Akhbar juga mengkritik
dasar-dasar British dan membangkitkan persoalan sosial dan pendidikan, ekonomi
dan politik.
Majalah juga berperanan dalam nasionalisme dengan cara
memfokuskan persoalan untuk memajukan bangsa. Sebanyak 120 buah majalah telah
diterbitkandan antaranya, Majalah Pengasuh. Majalah berperanan dengan cara
menyentuh isu kemajuan bangsa dalam pendidikan, ekonomi, bahasa, sastera,
politik anti-penjajah.
Novel pula telah
membawa mesej-mesej jelas tentang semangat kebangsaan, selain menyuburkan
semangat sikap menentang penjajah. Antara karya yang dikarang adalah Novel Anak Mat Lela Gila.
SOALAN KBAT
FAEDAH / MANFAAT/KEBAIKAN/KEPENTINGAN/KESAN
PERJUANGAN NASIONALISME KEPADA PERKEMBANGAN NASIONALISME HARI INI.
Faedah perjuangan
nasionalisme kepada perkembangan nasionalisme hari ini ialah dapat melahirkan
semangat cinta akan negara. Hal ini
dapat mewujudkan sikap sanggup berkorban demi negara dalam kalangan
rakyat. Contohnya keberanian rakyat dalam mempertahankan negara semasa
peristiwa pencerobohan di Lahad Datu.
Faedah seterusnya
ialah dapat melahirkan rakyat
bertanggungjawab yang tidak akan menerima fitnah atau maklumat salah
tentang negara. Hal ini dapat memastikan keamanan dan kestabilan politik negara
terpelihara.
Selain itu
perjuangan nasionalisme juga dapat mempertingkatkan kualiti hidup rakyat
apabila negara ditadbir oleh pemimpin dengan baik. Hal ini dapat dilihat dengan
penyediaan kemudahan kepada rakyat.
Di samping itu
faedah lain ialah dapat menjunjung dan menjaga kesucian agama Islam daripada
pengaruh Barat. Kedudukan agama Islam di
negara kita terjamin sebagai agama rasmi negara seperti yang termaktub dalam
perlembagaan negara .
Kebaikan
perjuangan nasionalisme kepada perkembangan hari ini juga ialah semua rakyat
dapat menghormati dan mendaulatkan keluhuran perlembagaan Malaysia. Ini akan
menjadikan rakyat Malaysia menumpukan
taat setia yang tidak berbelah bahagi kepada raja dan negara.
Malah, faedah lain
ialah dapat melahirkan masyarakat yang hidup bersatu padu dan bersama-sama membangunkan negara, contohnya
konsep 1 Malaysia yang telah diperkenalkan oleh pemimpin negara.
Selain itu, manfaat
yang lain ialah rakyat akan lebih bersemangat dan berdaya saing tinggi untuk
memajukan ekonomi negara. Oleh itu taraf hidup rakyat dapat dipertingkatkan dan
ini menaikkan imej negara di mata dunia.
Kesan / Implikasi /Akibat
penentangan pemimpin tempatan (Berjaya) / Kesan kepada British
Kesan kepada Pemimpin
tempatan
Kesan
penentangan pemimpin tempatan terhadap British sehingga awal abad ke-20 ialah
pemimpin tempatan berjaya mengalahkan tentera British. Contohnya di Naning,
Penghulu Dol Said berjaya mengalahkan tentera British dalam serangan pertama.
Mereka menggunakan taktik serangan gerila dan menanam ranjau. Mereka juga mendapatkan kerjasama pemimpin
tempatan. Kesannya seramai 150 orang tentera British pimpinan Kapten Wyllie
berjaya dikalahkan. Ini menyebabkan
British tidak campur tangan hampir 50 tahun kerana menanggung kerugian.
Di Pahang,
Dato Bahaman berjaya menawan Lubuk Terua. Selain itu, beliau juga berjaya
menyerang dan menguasai Jeram Ampai dan Kuala Tembeling. Kejayaan mereka ini kerana
pembesar seperti Tok Gajah, Dato Bahaman dan Imam Rasul telah bersatu dan
bekerjasama melawan British.
Selain itu
di Sarawak, Rentap berjaya mengusir James Brooke dari Kubu Nanga Skrang. Brooke
mengambil masa yang lama untuk mengalahkan Rentap di Bukit Sadok. James Brooke
terpaksa menanggung kerugian yang besar. Penentangan oleh Syarif Masahor dan
Datu Patinggi Abdul Gapur menyebabkan James Brooke terpaksa mendapatkan bantuan
British di Singapura dan Belanda untuk menahan mereka.
Di Sabah
pula Mat Salleh berjaya memusnahakan
kubu SBUB di Pulau Gaya. SBUB terpaksa menawarkan pelan damai dan terpaksa berjanji menyerahkan Tambunan
kepada Mat Salleh.
Di samping
itu di Perak , Dato’ Maharaja Lela berjaya membunuh J.W.W. Birch. Peristiwa ini
telah menjadikan British lebih berhati-hati dalam pentadbiran berkaitan budaya
atau adat resam masyarakat tempatan.
Manakala di
Kelantan, Tok Janggut berjaya menyerang dan menduduki Pasir Puteh dan membentuk
kerajaan. Hal ini menyebabkan British terpaksa membawa masuk tentera
Negeri-Negeri Selat dan menggunakan nama Sultan untuk menumpaskan penentangan.
Kesan kepada
British
Penentangan
pemimpin tempatan terhadap British sehingga awal abad ke-20 juga menguntungkan
pihak British. Pihak British telah
berjaya mengukuhkan kuasa politik di seperti Naning. Naning terpaksa membayar
1/10 ufti kepada British.
Selain itu
dalam aspek ekonomi pihak British telah melaksanakan sistem cukai dan peraturan
tanah di negeri-negeri Melayu seperti di Terengganu dan Kelantan. Malah British
telah menguasai perlombongan bijih timah di Sungai Ujong negeri Sembilan
melalui campur tangan mereka dalam pertikaian pembesar.
Di samping
itu, pihak British juga berjaya mengalahkan dan membunuh pemimpin tempatan
seperti Tok Janggut dan Dato Maharaja Lela. British akhirnya dapat menakutkan
pemimpin dan penduduk tempatan agar tidak berani menentang pentadbiran mereka.
Kesan /
Implikasi /Akibat penentangan terhadap pemimpin tempatan (Tidak Berjaya)
Kesan
penentangan terhadap pemimpin tempatan ialah mereka berjaya dikalahkan British seperti Penghulu Dol Said. Ini menyebabkan beliau terpaksa menyerah diri
dan dibawa ke Melaka.
Selain itu,
daerah pemimpin tempatan dikuasai seperti daerah Mat Salleh di Tambunan ,Sabah
dikuasai oleh SBUB. Ini menyebabkan
beliau kehilangan pengaruh dan jawatan .
Pemimpin
tempatan juga diserang seperti Kampung Rentap dibakar James Brooke menyebabkan
beliau terpakasa berundur ke Bukit Sadok.
Kesan
seterusnya ialah pemimpin tempatan terbunuh dalam pertempuran seperti apa yang
berlaku kepada Mat Salleh di Sabah.
Tambahan
pula, terdapat pemimpin yang terpaksa melarikan diri seperti Syarif Masahor ke
Brunei dan Datu Patinggi Abdul Ghapur ke Betawi.
Kesan
penentangan lain ialah pemimpin telah
ditangkap dan digantung sampai mati seperti Tok Janggut . Begitu juga , Dato Maharaja Lela yang dihukum gantung.
Kesan
penentangan terhadap pemimpin ialah mereka telah dibuang negeri seperti Sultan
Abdullah dan Ngah Ibrahim telah dibuang negeri ke Pulau Seychelles. Haji Abdul Rahman Limbong ke buang ke Makkah.
Ada pemimpin
yang menjadi orang buruan seperti Dato Bahaman yang terpaksa berundur ke
Kelantan dan menetap di Chieng Mai.
Kesan lain
ialah pemimpin kehilangan punca rezeki dan diberi pencen seperti Penghulu Dol
Said.
Pentadbiran
tradisional terhapus menyebabkan pemimpin terpaksa menerima pentadbiran
British. Pemimpin menjadi boneka seperti
Dato’ Kelana Syed Abdul Rahman di Sungai Ujong.
Kejayaan Malaysia hasil pengamalan semangat
nasionalisme
Antara kejayaan
Malaysia hasil pengamalan semangat nasionalisme ialah pasukan Malaysia
memenangi acara sukan di peringkat antarabangsa. Atlet negara berjaya meraih
pingat dalam Sukan Olimpik di London. Contohnya Datuk Lee Chong Wei mendapat
pingat perak dalam sukan badminton dan
Pandalela Rinong yang mendapat pingat gangsa dalam acara terjun.
Selain itu, rakyat
Malaysia turut mengharumkan nama negara hasil pengamalan semangat nasionalisme.
Misalnya, pelayar negara Dato’ Azhar Mansor yang berjaya mengelilingi dunia
manakala Dato’ Abdul Malik Mydin berjaya menyeberangi Selat Inggeris. Tidak
lupa juga kejayaan Mohandas dan
Magendran mendaki Gunung Everest.
Tambahan pula,
pemimpin negara juga mendapat pengiktirafan serta penghormatan dalam pertubuhan
antarabangsa. Misalnya, Malaysia telah dipilih sebagai ahli Majlis Keselamatan
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan menjadi tuan rumah Persidangan ASEAN.
Seterusnya kejayaan Malaysia juga dapat dilihat dengan
jelas menerusi kestabilan politik negara. Perpaduan antara kaum dapat
dikekalkan hasil pengamalan semangat nasionalisme. Rakyat yang berbilang kaum
diberikan kebebasan untuk mengemukakan pandangan masing-masing melalui saluran
yang betul.
Di samping itu,
imej negara dapat ditingkatkan menerusi pengamalan semangat nasionalisme dalam
kalangan rakyat. Walaupun masyarakat terdiri daripada berbilang kaum,
masyarakat masih dapat hidup bersama dalam keadaan yang aman harmoni. Contohnya
budaya kunjung-mengunjungi semasa sambutan perayaan Hari Raya Aidilfitri, Tahun
Baru Cina dan sebagainya.
Negara kita juga
menikmati kemakmuran ekonomi dan pembangunan sosial hasil pengamalan semangat
nasionalisme yang berterusan oleh segenap lapisan masyarakat. Seterusnya, taraf
hidup rakyat meningkat serta kebajikan juga terpelihara.
Di samping itu,
keamanan negara dapat dikecapi semua pihak. Hasil daripada pengamalan semangat
nasionalisme, lahirlah rakyat yang mematuhi undang-undang negara. Natijahnya,
kadar jenayah telah berkurangan.
Tambahan pula,
kemajuan insfrastruktur yang merupakan hasil pengamalan semangat nasionalisme.
Antaranya ialah pembinaan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA),
kemajuan sistem pengangkutan (LRT dan MRT), pembinaan Jambatan Pulau Pinang dan
pelancaran Koridor Raya Multimedia (MSC).
Peranan / Usaha / Cara pelajar menghargai
perjuangan tokoh
Usaha pelajar untuk menghargai sumbangan tokoh ialah
dengan mengiktiraf pengorbanan dan jasa mereka yang mempertahankan kedaulatan
negara. Hal ini dapat dilakukan melalui penganugerahan Bintang Kebesaran dan
Pingat Perajurit Negara.
Selain itu, kita perlulah menganjurkan sambutan Bulan
Kemerdekaan. Sambutan kemerdekaan bermula pada 31 Ogos hingga 16 September
setiap tahun diraikan secara besar-besaran di seluruh negara. Antara aktiviti
yang sesuai dijalankan ialah mengadakan pameran Sejarah, Kuiz Sejarah dan
pertandingan drama dan filem Sejarah.
Di samping itu, kita boleh mengabadikan nama tokoh pada
bangunan, jalan dan tempat yang sesuai. Contohnya, Memorial Tunku Abdul Rahman,
Jalan Tun Tan Cheng Lock dan seumpamanya.
Seterusnya, membina memorial, galeri dan tugu peringatan
sebagai tanda penghargaan terhadap tokoh nasionalis. Pembinaan memorial akan
memaparkan perjuangan tokoh sepanjang hayatnya untuk mempertahankan kedaulatan
negara. Contohnya, Galeria Sri Perdana, Kuala Lumpur.
Tambahan pula, kita juga boleh menerbitkan bahan
penulisan yang dapat menyebar luas pengetahuan serta maklumat yang berkaitan
dengan tokoh-tokoh nasionalis. Maklumat inilah yang akan meningkatkan pemahaman
dan kecintaan rakyat terhadap negara. Misalnya, penghasilan buku autobiografi
dan memoir tokoh.
Peranan / Usaha / Cara pelajar menzahirkan
semangat nasionalisme
Usaha pelajar
untuk menzahirkan semangat nasionalisme adalah dengan menghargai sumbangan
tokoh. Kita perlulah menghayati sejarah perjuangan tokoh-tokoh terdahulu bagi
meningkatkan kesedaran generasi muda. Seterusnya, meningkatkan rasa bersyukur
dan perasaan cinta kepada negara yang menebal. Di samping itu, kita perlulah
mempertahankan perpaduan negara melalui kerjasama antara rakyat yang berbilang
kaum. Kerjasama inilah yang akan mengekalkan keamanan negara.
Seterusnya,
pelajar perlulah melengkapkan diri dengan ilmu pengetahuan terutamanya ilmu
sains dan teknologi untuk menghadapi cabaran era globalisasi serta mengangkat
martabat negara setanding dengan
negara-negara maju dunia.
Pelajar juga boleh
menghayati prinsip-prinsip Rukun Negara bagi menzahirkan semangat nasionalisme.
Antaranya adalah seperti prinsip kesetiaan kepada raja dan negara, keluhuran
perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.
Di samping itu,
pelajar perlulah menghomati lambang-lambang negara. Hal ini dapat dilakukan
dengan berdiri tegak semasa nyanyian lagu Negaraku. Kita juga boleh mengibarkan
Jalur Gemilang semasa sambutan Hari Kebangsaan.
Tambahan pula,
pelajar harus melibatkan diri dalam program-program kemasyarakatan yang
dianjurkan oleh pihak kerajaan dan NGO. Misalnya, melibatkan diri dalam
aktiviti gotong-royong, program Rukun Tetangga dan sebagainya.
Menilai pencapaian nasionalisme
Penghayatan
generasi muda hari ini terhadap nasionalisme
Kesan
terhadap negara sekiranya rakyat Malaysia tidak memiliki /menghayati /mengamal
semangat nasionalisme
Kesan
terhadap negara sekiranya rakyat Malaysia tidak menghayati semangat
nasionalisme ialah rakyat kurang bersatu padu antara satu sama lain. Ada juga
dalam kalangan rakyat Malaysia yang lebih mementingkan diri sendiri, bersifat
perkauman dan kenegerian yang melampau. Keadaan ini akan menjurus kepada
berlaku rusuhan kaum seperti yang pernah berlaku dalam peristiwa berdarah pada
13 Mei 1969.
Selain
itu, kesannya juga boleh menggugat keamanan dan kedaulatan negara kerana ada
dalam rakyat yang tidak taat setia kepada raja dan negara seperti yang berlaku
pada peristiwa pencerobohan di Lahad datu, Sabah. Keadaan ini akan menyebabkan
imej negara di mata dunia akan terjejas dan dipandang rendah.
Kesan
seterusnya ialah, ekonomi negara juga tidak akan berkembang maju kerana masalah
yang berlaku dalam negara seperti pergaduhan antara kaum dan demontrasi
jalanan. Bukan itu sahaja, kemakmuran negara juga tergugat serta pembangunan
negara akan terbantut.
Politik
negara juga tidak akan stabil dan kucar kacir. Ini akan menyebabkan,
pentadbiran negara tidak dapat dilaksanakan dengan lancar. Rakyat juga tidak
akan menghormati pemimpin negara dan mula berani mengadakan perhimpunan haram
untuk menentang kerajaan.
Lebih
dahsyat lagi, apabila masyarakat mula
hilang jati diri sebagai sebuah bangsa yang berdaulat dan bermaruah apabila
minda begitu mudah dijajah dan terpengaruh dengan budaya asing. Remaja juga
mula mengamalkan budaya lepak yang merugikan masa depan mereka dan aktiviti
merempit semakin berleluasa.
Cabaran
dalam usaha mengukuhkan dan memperkasa semangat nasionalisme dalam kalangan
generasi muda
Antara
cabaran dalam usaha mengukuhkan dan memperkasakan semangat nasionalisme ialah
wujudnya pengaruh laman sosial yang begitu berleluasa masa kini. Contohnya
ialah facebook, twitter, bloger dan sebagainya telah banyak mempengaruhi minda
remaja masa kini dengan maklumat yang tidak sahih serta mengandungi unsur-unsur
negatif.
Cabaran
yang seterusnya ialah masyarakat yang mempunyai minda kelas ketiga iaitu
kesedaran untuk menimba ilmu pengetahuan masih berada pada tahap rendah.
Malahan, pengetahuan terhadap ilmu kenegaraan juga tidak mendalam.
Selain
itu, ada juga masyarakat yang begitu berbangga dengan menggunakan bahasa
campuran dalam pertuturan seharian. Penggunaan bahasa campuran secara
berleluasa ini, menyebabkan berlakunya penyalahgunaan bahasa dan istilah.
Keadaan ini lebih parah lagi, apabila mereka mula mengabai dan mengenepikan
penggunaan bahasa kebangsaan dalam komunikasi seharian.
Cabaran
seterusnya ialah berlakunya gejala sosial yang teruk seperti keruntuhan akhlak
dalam kalangan remaja. Kes keruntuhan akhlak seperti pembuangan bayi yang tidak
berdosa, kes rogol, terlibat dengan dadah dan sebagainya memperlihatkan
longganya pegangan agama dalam
kalangan remaja masa kini.
Di
samping itu, ada juga masyarakat yang kurang kesedaran tentang aspek
kenegaraan. Mereka menganggap bahawa, keselamatan serta keamanan negara bukan
tanggungjawab mereka sebaliknya adalah tanggungjawab pihak yang berkuasa
sahaja. Selain itu, mereka juga
mempunyai semangat kekitaan dan patriotisme yang rendah.
Cabaran
lain ialah masyarakat yang suka melakukan vandalisme iaitu dengan merosakkan
harta benda awam seperti merosakkan papan tanda, tandas awam, pondok telefon
dan sebagainya. Mereka tidak mempunyai rasa kepunyaan dan tidak bersyukur
dengan kemudahan yang telah disediakan.
Cabaran
seterusnya ialah masyarakat yang kurang kesedaran tentang tanggungjawab sebagai
warganegara serta kurang menghayati rukun negara. Lantaran itu, ada dalam
kalangan masyarakat yang kurang melibatkan diri secara langsung dalam aktiviti
yang bersifat patriotisme seperi sambutan Hari Kebangsaan dan Hari Malaysia.
Ada juga yang lebih suka mengagung-agungkan barangan buatan luar negara
berbanding barangan buatan tempatan.
Langkah/cadangan yang perlu diambil untuk mengukuhkan semangat nasionalisme
Antara
langkah untuk mengukuhkan semangat nasionalisme ialah dengan mengadakan kempen
mencintai negara melalui media massa dan laman sosial. Ibu bapa menjadi teladan dan memainkan
peranan penting untuk memupuk semangat cintakan negara sejak kecil lagi dalam
kalangan kanak-kanak. Selain itu, kempen
Bulan Bahasa Kebangsaan dipergiatkan untuk menyemarakkan semangat
nasionalisme. Pemantapan penggunaan
bahasa kebangsaan penting untuk memupuk perpaduan kaum dan seterusnya
mengukuhkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat.
Konsep
1Malaysia perlu dilaksanakan untuk memupuk perpaduan kaum agar semangat
nasionalisme dapat diperkukuh. Langkah seterusnya ialah mengadakan Pogram
Latihan Khidmat Negara (PLKN) yang diberi kepada para murid lepasan SPM. Di samping itu, kerajaan perlu mempergiat aktiviti kebudayaan kebangsaan
seperti rumah terbuka untuk memupuk jati diri dalam kalangan rakyat. Aktiviti
kemasyarakatan seperti gotong-royong yang melibatkan rakyat pelbagai bangsa
juga dapat mengukuhkan semangat nasionalisme. Kerajaan juga boleh mewujudkan
sekolah wawasan untuk memupuk perpaduan kaum dan melaksanakan integrasi
nasional untuk meningkatkan semangat nasionalisme dalam kalangan rakyat yang
berbilang bangsa. Aktiviti sukan seperti SUKMA dapat menyemarakkan semangat
nasionalisme.
Semangat
nasionalisme juga dapat diperkukuh melalui pendidikan di sekolah. Misalnya, mata pelajaran Sejarah, serta
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan dapat meningkatkan semangat nasionalisme
dalam kalangan pelajar. Pihak sekolah
juga boleh mengadakan aktiviti ko-akademik yang menjurus kepada pengukuhan
semangat nasionalisme dalam kalangan guru dan murid seperti sambutan Bulan
Kemerdekaan, Kuiz Sejarah dan pertandingan menulis esei nasionalisme. Kelab Rukun Negara boleh diwujudkan untuk
mengukuhkan semangat nasionalisme dalam kalangan pelajar. Semangat nasionalisme juga dapat diperkukuh
melalui penghayatan dan pengamalan prinsip Rukun Negara.
Ciri-ciri yang perlu ada untuk menjadi warganegara yang patriotik
Ciri-ciri yang perlu ada untuk menjadi warganegara
yang patriotik ialah hendaklah mempunyai perasaan cintakan negara. Seseorang
yang cintakan negara akan sanggup berkorban untuk mempertahankan kedaulatan
negara. Selain itu ciri warganegara yang patriotik juga merupakan seorang yang
berilmu. Ilmu pengetahuan merupakan aset penting bagi warganegara patriotik
untuk memajukan serta menaikkan imej negara. Situasi ini dapat dilihat melalui
kebijaksanaan Sheikh Muzaffar yang akhirnya berjaya menjadi angkasawan Malaysia
yang pertama dan sekaligus memartabatkan nama Malaysia di mata dunia.
Di
samping itu, ciri warganegara patriotik juga ialah seorang yang setia raja dan
negara. Warganegara seperti ini bangga dan mendukung warisan sejarah
negara sejak zaman Kesultanan Melayu
Melaka. Malah ciri lain warga negara patriotik
ialah seseorang itu mengamalkan dan menghayati prinsip Rukun Negara
serta mementingkan keamanan negara. Oleh yang demikian ciri tersebut menjadikan
seseorang itu lebih mengutamakan kepentingan negara dan sentiasa menjaga nama baik negara.
Selain
itu, warganegara patriotik hendaklah seorang yang patuh kepada undang-undang
negara. Kepatuhan kepada undang-undang menjadikan negara tenteram dan dalam
keadaan terkawal. Situasi ini menjadikan negara dalam keadaan harmoni dengan
kepelbagaian masyarakat yang berbilang kaum. Malah seseorang yang patriotik
juga sentiasa mengelak dari menimbulkan hal-hal
senstitf seperti agama, kaum dan
bahasa. Justeru seseorang itu dapat mengelakkan diri daripada melakukan perkara negatif seperti menunjuk perasaan
atau demonstrasi.
Warganegara patriotik juga seorang
yang sentiasa menghormati pemimpin negara. Oleh yang demikian seseorang itu
dapat menyokong setiap program kerajaan untuk kebaikan rakyat dan negara.
Selain itu juga warganegara patriotik perlu mempunyai sifat jati diri yang kukuh dan padu sebagai rakyat Malaysia.
Walaupun di mana sahaja warganegara berkhidmat, sokongan jitu tetap diberikan
kepada para pemimpin negara. Seterusnya mereka dapat memelihara maruah diri dan
bangsa sama ada di dalam negara ataupun
luar negara.
Ciri
warganegara yang patriotik juga ialah seorang yang mempunyai daya saing yang
tinggi. Daya saing yang tinggi sangat penting untuk menjadi masyarakat yang pro
aktif dan sekaligus berupaya untuk menguasai pelbagai kemahiran sains dan
teknologi untuk kemajuan negara.
Iktibar
yang diperoleh generasi muda hari
ini daripada perjuangan tokoh nasionalis tanah air
Iktibar yang diperoleh
generasi muda hari ini daripada perjuangan tokoh nasionalis tanah air ialah
semangat juang yang kental. Ini bermaksud generasi muda hari ini perlu bersedia
mempertahankan tanah air daripada apa jua bentuk ancaman.
Generasi muda hari ini juga perlu mempertahankan
kedaulatan negara dengan memiliki sikap berani menentang musuh.
Selain itu, mereka juga harus memiliki jati diri yang
tinggi. Ini bermakna generasi muda hari ini tidak harus mudah menerima pengaruh
luar kerana bukan semua perkara dari luar itu membawa kebaikan.
Di samping itu, generasi muda hari ini juga perlu
mempunyai sifat tidak mudah putus asa. Malahan mereka perlu memiliki semangat
setia negara yang tinggi.
Malahan generasi muda hari ini perlu sanggup berkorban
demi agama, bangsa dan negara di samping sanggup mengetepikan kepentingan diri
demi mempertahankan kedaulatan dan maruah negara.
Kesimpulan
a )
Pengetahuan yang diperoleh
Abad
ke-19 dan abad ke-20 mengetengahkan ramai pemimpin tempatan daripada pelbagai
latar belakang bangkit menentang penjajah. Perubahan pentadbiran penjajah
mendatangkan pelbagai kesulitan kepada penduduk tempatan. Penjajahan British
telah meninggalkan pelbagai impak dalam aspek politik, ekonomi dan sosial.
b) Nilai-nilai murni dan unsur patriotisme yang
diperoleh ke arah kemajuan negara dan bangsa
Malaysia
Perpaduan
amat penting dalam menjayakan sesuatu perubahan dan transformasi. Bangsa yang
maju ialah bangsa yang memiliki ketinggian ilmu, kemahiran dan sikap yang
positif. Kita hendaklah mencontohi keberanian para pejuang tempatan
mempertahankan kedaulatan tanah air.
c)
Harapan menjadikan bangsa dan negara yang cemerlang dan terbilang
Adalah diharapkan agar semua rakyat
Malaysia memiliki semangat cinta akan negara supaya dapat bersama-sama
menjayakan Program Transformasi Kerajaan (GTP). Pemimpin dan rakyat perlu
bekerjasama untuk menjayakan Malaysia sebagai sebuah negara maju menjelang
tahun 2020.
Tq for information tuan khairulallizzat..I'so appreciate n fun for make assignment sejarah
ReplyDeleteFaktor pemangkin nasionalisme
ReplyDeletebagus untuk pelajar memahami konsep ini
ReplyDeletei like your content! really appreciate it, its helping me with my assignment , thanks a lot
ReplyDeleteThanks for your information. Saya dapat rujuk kat sini :)
ReplyDeletelengkap
ReplyDelete